Nowoczesne technologie w procesie nauczania

Zdjęcie WhatsApp 2024-12-10 o 18.48.35_6a5019c6

     Spawanie jest połączniem nierozłącznym powstałym w procesie fizycznym łączenia materiałów poprzez ich miejscowe stopienie i zestalenie za pomocą tzw. „spoiny spawalniczej”. W praktyce zawodowej prowadzonej na dziale obróbki ręcznej i obrabiarek konwencjonalnych w Powiatowym Centrum Edukacji Zawodowej uczniowie spawają łącząc metale, głównie elementy stalowe.

    Wykorzystują metody spawalnicze tj. MMA- metoda 111, MIG- metoda 131, MAG- metoda 135, TIG- metoda 141. Kształcenie bazuje na korzystaniu z nowoczesnych technologii w procesie nauczania. Uczniowie: Zespołu Szkół Politechnicznych, Zespołu Szkół Zawodowych nr.2 oraz Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Wrześni korzystają z nowoczesnych zajęć związanych ze spawaniem. Zanim jednak to nastąpi uczniowie doskonalą swoje umiejętności praktyczne na symulatorze spawalniczym który w sposób bezpieczny im to umożliwia.

    Urządzenie daje duże możliwości technologiczne. Do złudzenia przypomina rzeczywiste urządzenie spawalnicze a w niektórych rozwiązaniach konstrukcyjnych nawet je przewyższa pod względem możliwości obsługi i zaawansowania programów.

Symulator spawalniczy składa się z :

– urządzenia sterowniczego,

– wymiennych przewodów wielofunkcyjnych,

– monitorów,

– klawiatury komputerowej,

– hełmu spawalniczego ochronnego z kamerami,

– elementów spawanych,

– rękawic ochronnych.

    Symulator poprawnie przejdzie w tryb pracy tylko wtedy gdy uczeń poprawnie ustawi rzeczywiste parametry techniczne urządzenia i przedmiotu zgodnie z wymogami spawalniczymi. W dalszej części uczeń przechodzi do ćwiczeń, nauczania i kontroli prowadzenia łuku spawalniczego. Praktyka obejmuje spawanie różnymi rodzajami spoin w zależności od właściwości materiału i położenia elementu. Po skończonym ćwiczeniu spawania następuje komputerowa analiza porównawcza poprawności wykonania. Urządzenie stanowi świetną formę edukacji przyszłych specjalistów przynajmniej w  początkowym etapie nauki spawania.

                                                                         Mgr inż. Marcin Drobinski.

Możliwość komentowania została wyłączona.